O webu
8 rad jak vybrat doménu

Vlastní doména

Zobrazení názvu domény v prohlížeči

Web je (většinou) možné provozovat na vlastní placené doméně druhého řádu (example.com) nebo na doméně řádu třetího (neco.example.com), která patří někomu jinému (prvozovateli freehostingu apod.).

Ideální je si rovnou koupit doménu druhého řádu. Nehrozí potom risiko, že služba nabízející doménu zdarma skončí a s tím i adresa celého webu.

Zatímco přesunout web z freehostingu na placený hosting není výraznější problém, změna domény již zavedeného webu je vždy nepříjemná. Zvlášť potom, když ze staré adresy není možné přesměrovávat na novou (případ, kdy poskytovatel free domény 3. řádu zanikne).

Volba koncovky

  1. Pokud je web pro české prostředí, ideální je vybrat koncovku CZ (analogicky pro jiné země).
  2. Pokud pro zahraničí, potom volit koncovku COM.

Důvod je prostý. Část lidí bude automaticky psát .cz i u domény, kterou jim nadiktujete s koncovkou jinou.

Délka domény

Dobré je vymyslet název spíš kratší než delší. Má to různé výhody:

  • kratší název se lépe zapamatuje,
  • snáze vyťuká do adresního řádku,
  • lépe se vejde na propagační materiály,
  • ve výsledcích hledání bude více prostoru na URL konkrétní stránky.

Doména s pomlčkou

Pomlčka (správě tedy spojovník) je spíš na obtíž. Hůře se diktuje a zapamatovává. Teoreticky by spojovník mohl pomoci u názvů, které prostým složením mohou tvořit jiná (nechtěná) slova.

Otázka je, zda raději nevymyslet lepší název.

Ať už se zvolí doména s pomlčkou nebo bez pomlčky, je dobré koupit oboje varianty, aby někdo nemohl na naší doméně parasitovat přídáním/odebráním spojovníku.

Znaky a čísla v doméně

Z dalších znaků je dobré se vyvarovat těm, co při diktování působí nejednoznačně, v češtině třeba písmeno W.

Kapitola sama pro sebe je potom užívání anglických výrazů v českých doménách. Či dokonce ještě používání čísel, což může snadno doménu učinit prakticky nenadiktovatelnou.

Ideální je, když lze název v daném jazyce snadno vyslovit bez nejasností.

Volné adresy na Facebooku a Twitteru

Při volbě domény je dále vhodné zjistit, jestli je shodný název volný jako účet na Twitteru nebo stránka na Facebooku. Případně na nějaké jiné službě, na které by naše doména chtěla působit.

Vliv názvu domény na SEO

Vyhledávače by neměly mít důvod název domény moc řešit. Jako důvod pro nacpání klíčových slov do domény se dříve uváděla situace, kdy se automatickým vytvořením odkazu dostanou klíčová slova domény do textu odkazu. Divil bych se, kdyby dnešní vyhledávače byly tak hloupé a neuměly to rozeznat.

Nicméně tvar a podoba domény na počet prokliků z výsledků hledání vliv mít může. Přece jenom se relativně výrazně u výsledků objevuje a hledané slovo může být zvýrazněné i v názvu domény.

Seznam

Výsledek hledání na Seznamu

Google

Výsledek hledání na Googlu

S WWW, nebo bez?

Když už je doména vybrána a zakoupena, je třeba zvolit, zda preferovat variantu s třemi W na začátku. Nebo raději zvolit tvar bez „www“ — v každém případě je vhodné na vybraný tvar ten druhý přesměrovat.

Který tvar zvolit mi přijde dost jedno. Důležité je, aby fungovaly obě varianty. Domnívám se, že funkčnost obou variant je důležitější než přesměrování – pro vyhledávače by neměl být případně problém zjistit, že na example.com a www.example.com je stejný obsah a duplicita by neměla hrozit.

Některé poučky praví, že podoba s www je výhodná tím, že se ve všelijakých diskusních systémech sama převede na klikací odkaz. Problém je, že ve skutečnosti uživatelé adresy:

  • kopírují z adresního řádku prohlížeče (takže se tam dostane i http://, což zpravidla rozkliká i doménu bez www),
  • píší, jak je napadne (web preferující www klidně napíší bez www a obráceně).

Výhoda domény bez www je potom jasná – je kratší.

Řadu praktických důvodů, proč raději používat www., je popsáno na následující stránce:

Odkazy jinam

  • Naminum.com – na základě obecného slova vygeneruje jeho různé varianty a snadno ověří jejich dostupnost
  • Webtrh: Předpony pro domény – použití předpony, když je všechno obsazené