O webu
Načítání webu v IFRAME

Značkou <iframe> jde do jedné stránky vložit obsah cizí, aniž by se obě stránky ovlivňovaly. Stránka v rámu se chová podobně jako by byla načtená v jiné záložce – návštěvník je v ní přihlášen a podobně.

Kvůli tomu se do rámů běžně vkládají různé prvky jako videa z YouTube, sdílecí tlačítka z Facebooku nebo Twitteru a další věci.

Řada webů se snaží bránit tomu, aby šly do <iframe> načíst (a prohlížeče tomu jdou vstříc). Proč?

Clickjacking

Clickjacking je postup, kdy útočník přiměje oběť kliknout na nějaký prvek – třeba tlačítko, avšak místo kliknutí na tlačítko se na dané místo umístí obsah jiné stránky v <iframe>.

Obsah rámu, kam se ve skutečnosti klikne, se 100% zprůhlední pomocí opacity. Oběť tak nemusí nic poznat.

Díky tomu jde s trochou snahy zajistit, aby uživatel vykonal nějakou akci. Často se clickjacking používá pro získávání Like na Facebooku:

Zabránění načítání do rámu

Zabránit načtení do rámu z cizích domén (a ochránit se tak před clickjackingem) jde pomocí HTTP hlavičky:

X-FRAME-OPTIONS: SAMEORIGIN

Funguje to od IE 8, Chrome 4, Firefox 3.6 a Safari 4.

V PHP to může vypadat následovně:

<?php
header('X-Frame-Options: SAMEORIGIN');
?>

Případně jde přímo stanovit doménu, která může web do rámu načíst (nepodporuje Chrome a Safari):

X-FRAME-OPTIONS: ALLOW-FROM http://jecas.cz/

Je clickjacking problém?

Řada tvůrců brání načtení do rámu automaticky nezávisle na povaze stránky.

U typických obsahových stránek nebo aplikací (kde není uživatel přihlášen) ale kliknutí na místo, které si útočník vybral, nepřináší významné risiko.

Hlavička omezující zobrazení v rámu se tak může aplikovat jen na důvěrných stránkách.

Blokováním načtení stránky v rámu se totiž provozovatel webu připravuje o některé hezké možnosti, byť nejde o kritické věci:

Přebarvení stránky

Před časem jsem vytvořil nástroj pro rychlé přebarvení stránky pomocí filtru hue-rotate:

Přebarvení webu

Google Analytics

Například Google Analytics umožňuje na stránce zobrazené v rámu zobrazit informace ohledně četnosti klikání.

Četnost klikání

Při blokování rámů se musí náhled stránky zobrazit mimo Google Analytics.

Responsivní náhledy

Díky načtení do rámu jde rychle najednou zhodnotit zobrazení stránky v různých rozlišeních. Umí to třeba Google Resizer.

Nástroj Google Resizer není ale zdaleka kritický. Pro podrobnější testování responsivních webů je užitečnější použít vývojářské nástroje (F12).

Google Resizer

Blokovaní obsahu

Některé weby proti zobrazování v rámu bojují z jiného důvodu – nechtějí být například spojovány se stránkou, která jejich obsah zobrazuje.

Tomu se bohužel nejde na úrovni webových technologií bránit, protože vždycky jde stránku stáhnout/zkopírovat:

Zobrazení staženého obsahu tak může být ve finále ještě horší, než vložení pomocí <iframe>.