O webu
Pro které prohlížeče optimalisovat

Když už víme, jak získat různé verse různých prohlížečů, zbývá se rozhodnout, pro které prohlížeče svůj web odladit… a na které prohlížeče se vykašlat.

Ideální by nejspíš bylo, kdyby se stránka zobrazovala a řádně fungovala ve všech prohlížečích správně a stejně. To bohužel při potřebě vytvořit nějaký zajímavější a funkčně bohatší web není úplně snadné (časově nenáročné) nebo možné.

Stojíme tedy před volbou, zda:

  1. oželet nějaké funkce,
  2. strávit čas laděním pro starší prohlížeče,
  3. staré prohlížeče ignorovat.

Ekonomická kalkulace

Výslednou kombinaci výše uvedených voleb je potřeba zvolit s ohledem na to, co se vyplatí.

  1. Je lepší hodinu ladit web pro marginální prohlížeč, který na stránce používají jednotky uživatelů, nebo za stejnou dobu vytvořit obsah, co ocení drtivá většina návštěvníků?
  2. Je lepší zaplatit programátora, aby nějakou funkcionalitu krkolomně dodělal pro prehistorický prohlížeč, nebo raději třeba zakoupit reklamu a získat tak více zákazníků?

Stejně tak je na druhou stranu nutné zvážit, zda se optimalisace nevyplatí. Nejspíš bude lepší strávit třeba hodinu času / pár stokorun za kodéra optimalisací než kvůli rozbitému webu ztratit zákazníka, který by utratil tisíce apod.

Statistiky

Takové rozhodování je spíše hádáním, ale mohou nám k tomu napovědět statistiky návštěvnosti.

Statistiky na vlastním webu

Na již rozběhnutém webu se lze orientovat podle jednotlivých podílů prohlížečů. Jenom je trochu problém s uzavřeným kruhem, kdy návštěvníci nepoužívají určitý prohlížeč kvůli tomu, že v něm daný web nefunguje, a web v tomto prohlížeči nefunguje, protože v něm web nikdo nepoužívá, takže nemá smysl pro něj optimalisovat… (Pan Yuhů to nazývá jako vypuzovací chybu měření.)

Globální statistiky

Zde je zase problém, že nezkreslená čísla je v podstatě nemožné získat.

TOPlist

Třeba měření TOPlist sice nabízí různé kategorie, otázkou ovšem je, jaká cílová skupina webmasterů si toplistí počítadlo přidá na web.

gemiusRanking

Statistiky pro ČR.

StatCounter

Nabízí globální statistiky, kde je problém, že pro ČR sleduje měsíčně třetinu zobrazeních, než TOPlist za jeden den (zdroj).

Browser Statistics na w3schools.com

První v Google při hledání „browser statistics“, ale nabízí výsledky z webu orientovaného na webové vývojáře. Což pro odhad návštěvnosti webu nabízejícího pohostinství v ČR je víceméně nicneříkající.

Závěr

Jak je vidět, určit podíly jednotlivých prohlížečů je obtížné a představuje spíše hádání.

Výhodu má pochopitelně tvůrce, který ví, co kde funguje, a je s malou námahou schopen optimalisovat i pro staré prohlížeče.

Moje doporučení

Mé doporučení je web kontrolovat od Exploreru 7 (popř. alespoň od IE 8, což je nejnovější Explorer, který může běžet ve Windows XP), ve starších by měl být obsah alespoň nějak dostupný. U ostatních prohlížečů je nejjednodušší ladit pro nějakou cca 1 rok starou versi.

Nové verse ne-Explorerů většinou staré weby nerozbíjejí a nehrozí tak, že použijeme žhavou novinku posledního Firefoxu nebo Chromu, která nebude významnému podílu návštěvníků se staršími prohlížeči fungovat.

U různých cílových skupin se toto pochopitelně liší – web pro webové vývojáře může mít reálně 95 % přístupů z posledních vesí prohlížečů / ne-Explorerů.