O webu
Vliv návštěvnosti na SEO

Na diskusi JPW padl zajímavý dotaz ohledně vlivu návštěvnosti — tedy přesněji řečeno o návštěvnosti falešné získané různými roboty, automaty a podobně.

Návštěvnost a umístění ve vyhledávačích

Vyhledávače povětšinou nemají věrohodnou možnost, jak návštěvnost webu zjistit. Proto počet návštěvníků, co si web prohlédne, těžko může mít přímý vliv.

Zajímavější by mohlo být simulování proklikávání z vyhledávače, to by při šikovné realisaci mohl vyhledávač chápat jako signál, že častěji proklikávaná stránka je významnější — pro většinu návštěvníků zajímavější než stránky výše umístěné, a proto ji posunout nahoru.

Nakonec by teoreticky v případě vyhledávače Google mohla být brána v potaz data z Google Analytics (statistik od Googlu), potom by zfalšované návštěvy mohly webu pomoci (navštěvovanější web by Google bral jako významnější). Zda se tak skutečně děje, těžko říct — jasným potvrzením by Google nejspíš dosáhl masového cíleného falšování návštěvnosti.

Kdy se vyplatí (falešené) návštěvy?

Kromě teoretické možnosti propojení hledání v Googlu a Google Analytics se nabízí další možnosti, jak z podvádění s návštěvností profitovat:

1) Prodej webu

Při prodávání/kupování webu bývá návštěvnost jedním z faktorů ovlivňujících cenu. Při šikovném falšování nemusí být ani z Google Analytics patrné, že značná část návštěvníků nejsou vůbec živí lidé a v ilusi může podvodný prodejce udržovat nového majitele i po prodeji.

2) Odkaz v žebříčcích statistik

Některé statistické servery mývají veřejný žebříček webů dle návštěvnosti. Tyto servery také typicky mívají vysoké ranky (mají mnoho zpětných odkazů, které vytvářejí počítadla umístěná na měřené weby).

Třeba na serveru TOPlist lze v nějaké méně konkurenční kategorii získat už při pár stovkách návštěv zpětný odkaz ze stránky s vysokým rankem.

3) Prestiž a významnost

Na návštěvníky může vyšší číslo návštěv (popř. i vyšší počet přečtení článků, zhlédnutí videí nebo přidaných komentářů) působit positivně ve smyslu důvěry v daný webu. Mohou potom na stránku ochotněji odkazovat a ochotněji ji šířit mezi známými.