O webu
8 rad, jak rychle zlepšit SEO

Obecně je optimalisace pro vyhledávače (SEO) běh na dlouhou trať (řádově měsíce a víc), přesto existují některé věci, které jde udělat prakticky okamžitě a dlouhodobě zlepší posici webu ve vyhledávačích i použitelnost pro návštěvníky.

Oprava rozbitých odkazů

Je možné, že na webu proběhla změna URL a starý tvar se správně nepřesměroval na nový. Na web tudíž míří odkazy, které zbytečně končí chybou 404.

Případně odkazy na neexistující stránky mohly vzniknout překlepem nebo byla cílová stránka odkazu smazána.

Odhalit nefunkční odkazy jde programem Xenu's Link Sleuth:

Xenu upozorní na nefunkční interní odkazy (v rámci vlastního webu). Jde zjistit i nefunkční odkazy pryč z webu – i takové je dobré opravit, protože nefunkční externí odkazy mohou snižovat hodnotu stránky: vyhledávač nechce posílat hledající na stránky, které se odkazují na jiné neexistující stránky.

Pro zjištění odkazů příchozích odkazů na neexistující stránky z cizích webů jde použít nejlépe logování chybových stránek 404. A následně zajistit přesměrování, je-li kam.

Zrychlení webu

Pokud se po přechodu na stránku její obsah dlouho načítá, může návštěvníkovi dojít trpělivost. Z tohoto důvodu není v zájmu vyhledávače nabízet hledajícím lidem pomalé stránky.

Rychlé opuštění webu kvůli dlouhému načítání a návrat na výsledky hledání navíc zvýší míru okamžitého opuštění. Vyhledávač tak může dát příště přednost jiným výsledkům, z kterých lidé neutíkají.

Více o rychlosti a její vliv na vyhledávače je v samostatném článku:

Nástroje pro testování rychlosti jsou uvedeny zde:

Optimalisace pro mobilní zařízení

Při vyhledávání z mobilů a tabletů vyhledávač Google upřednostňuje stránky, které se na mobilních zařízeních dobře zobrazují.

Proto se hodí opravit chyby v použitelnosti na mobilech.

Titulky a popisy

Vybudovat kvalitní obsah, co bude přivádět relevantní návštěvníky, zpravidla nejde přes noc.

Pokud ale web nemá tisíce podstránek, dá se si celkem rychle pohrát s názvy stránek (obsahem zázračné SEO značky <title>).

Slova v titulku berou vyhledávače jako hodně významná. Kromě toho se objevují ve výsledcích hledání (SERPu – Search engine results page), a to má značný vliv na míru prokliku.

Kromě titulku se v SERPu objevuje i úryvek stránky nebo její popis ze značky <meta> description, pokud popisek dobře odpovídá vyhledanému dotazu.

Titulek a description v SERPu Google

Do HTML kódu se popisek pro zobrazení ve vyhledávači zadá následovně:

<meta name="description" content="Popis stránky">

Struktura obsahu

Obsah stránky je pro přehlednost dobré strukturovat. Text by měl být minimálně rozdělený do odstavců (HTML značka <p>), jednotlivé bloky je dobré vyznačit nadpisy (<h1>, <h2>, <h3> apod.), hodí se i číslované, nečíslované a jiné seznamy.

U delší stránek pomůže vytvořit obsah (table of contents) odkazující na jednotlivé části pomocí #kotev. Vyhledávač Seznam je potom přidává do úryvku ve výsledcích hledání pod název stránky:

Titulek a description v SERPu Google

Interní prolinkování

Aby vyhledávač stránku zaindexoval, musí na ni odněkud vést odkaz (nebo být uvedena v souboru sitemap.xml či ručně přidána).

Ideální je tedy na každou stránku odkázat z vlastního webu. Kromě umístění odkazů do navigace je dobré se odkazovat na ostatní stránky i v textu (pokud to dává smysl). Vyhledávač z toho může lépe pochopit důležitost a vztahy mezi stránkami.

Popisky obrázků

Zdroj návštěvnosti je i vyhledávání obrázků. Když už si dá člověk práci s tvorbou vlastních obrázku nebo fotografií, je dobré jim vyplnit popisek do atributu alt, aby vyhledávač lépe věděl, co na obrázku je.

Odstranění nekalých praktik

Je možné, že se na stránce vyskytují zakázané prvky, které mají za cíl oklamat vyhledávač. Jde těžko rozpoznat, jestli takové prvky aktuálně škodí, pomáhají nebo mají neutrální efekt.

Pro dlouhodobé stabilní umístění ve vyhledávačích se je dobré těmto praktikám vyhnout, protože dřív nebo později je vyhledávače nejspíš dokáží rozpoznat.

Jedná se třeba o:

Skrytý text

Do stránky se vloží po obsahové stránce téměř nečitelný text nahuštěný klíčovými slovy, který se pomocí CSS skryje. Uživatel ho tak neuvidí, protože jinak by stránku jako podezřelou opustil.

V zájmu vyhledávače není návštěvníky posílat na stránky, kde se hledaný obsah ve viditelné podobě nezobrazuje. Stránce se skrytým obsahem se tedy nabízí snížit váhu.

Nesmyslné přeplnění klíčovými slovy

Na základě této praktiky vznikla variace vtipu o příchodu do baru:

SEO konzultant přijde do baru, hospody, pivnice, restaurace, restaurace praha…

Ve snaze vměstnat do textu potřebná slovní spojení se často dojde do stavu, kdy je text špatně čitelný pro lidi.

Anglicky se tato technika nazývá keyword stuffing (vycpávka klíčovými slovy). Vypadá to nějak takto:

Prodáváme luxusní doutníkové humidory. Naše luxusní doutníkové humidory se vyrábějí výhradně ručně. Pokud uvažujete o koupi luxusního doutníkového humidoru, kontaktujte našeho specialistu na luxusní doutníkové humidory na adrese luxusni.doutnikove.humidory@example.cz.

Nápověda Google pro webmastery: Tapetování klíčovými slovy

Duplicitní obsah

Jedná se o případ, kdy se vytvoří kopie stránky se zaměněním hlavního klíčového slova.

Člověk prodávající fytopufy v celé ČR si vytvoří weby na doménách fytopufy-praha.cz, fytopufy-kolin.cz, fytopufy-plzen.cz a podobně. Tyto weby se potom obsahově liší jen tím, že je v textech nahrazené jméno města/vesnice.

Automaticky generovaný obsah

Podobnou věcí jako duplicity je i automatické generování obsahu. Protože vytvořit kvalitní obsah je hodně nákladné, vytvoří se místo toho skript, který bude vytěžovat obsah z různých zdrojů a lepit to dohromady.

Odkazy jinam