10 rad, jak vytvořit ideální URL

10 rad, jak vytvořit dobrou URL

Kromě toho, že každá webová stránka má zpravidla:

  1. název/titulek (značka <title>),
  2. hlavní nadpis (<h1>),
  3. obsah

Se všechny tyto věci nacházejí na nějaké adrese – URL (Uniform Resource Locator – český překlad „jednotná adresa zdroje“). Tvar adresy může být různý:

example.com/super-clanek
example.com/clanky/super-clanek
example.com/super-clanek.html
example.com/Super_článek
example.com/?id=5

Plus různé variace výše uvedeného.

Tento článek se zabývá volbou tvaru adresy za názvem domény. Postup pro vybírání vhodné domény je popsán zde:

Tvar URL chce promyslet

Zatímco přepsat název článku nebo změnit jeho obsah není výraznější problém, změna adresy je značně komplikovanější.

Na obsah nacházející se na dané URL už mohou vést odkazy či stránku již zaindexovaly vyhledávače. V takovém případě změna URL přináší komplikace.

Ideální je adresy neměnit.

Jaké by měly být dobré adresy, aby zaručily dobrou dohledatelnost informací? Přináším přehled třích hlavních vlastností. URL adresy by měly být

  1. trvalé,
  2. trvalé
  3. a trvalé

Yuhů, Tři zásady pro tvorbu dobrých SEO URL

Když už se adresy změní, je nutné alespoň zajistit přesměrování, což bývá práce navíc, takže je lepší skutečně adresy neměnit.

Navíc seznam přesměrování zanáší lehký nepořádek do webu, na který se při redesignu stránek snadno zapomene.

Na určení tvaru URL je tedy mimořádně důležité si dát záležet a i například při publikaci obsahu pořádně zkontrolovat, že neobsahuje překlep.

Srozumitelnost a stručnost adresy

URL stránky se zobrazuje na řadě míst.

V adresním řádku prohlížeče:

URL v adresním řádku

Ve stavovém řádku po najetí myší na odkaz:

URL ve stavovém řádku

Dále se adresy zobrazují ve výsledcích vyhledávání. Vyhledávače v nich i zvýrazňují hledaná slova. Zobrazení na Seznamu:

URL v SERPu na Seznamu

Zobrazení URL v SERPu Googlu:

URL v SERPu v Google

Jen tak vložená URL bez úpravy textu odkazu se může objevit v diskusních fórech nebo komentářích, kde se samotná URL stane textem odkazu.

Vložení odkazu v diskusním fóru

Je tedy dobré, když adresa dobře vystihuje obsah, který lze na dané URL očekávat. Z toho vyplývá, že by adresa neměla mít podobu typu:

example.com/?id=5

To člověku většinou příliš nepomůže.

Délka adresy

Vzhledem k omezenému prostoru je dále lepší, aby adresa byla kratší než delší. Hodně dlouhá URL se stejně zpravidla celá nezobrazí.

Krátká URL se dá dobře nadiktovat (tj. je použitelná v offline světě), lze zapamatovat nebo se zobrazí celá při sdílení na Twitteru:

URL v SERPu na Seznamu

Opravdu hodně dlouhé adresy mohou být rozbity různými redakčními systémy, které dlouhá slova rozdělují a neumějí rozlišit slovo od URL. Uživatelé tak musí používat zkracovače adres.

Klíčová slova v URL a SEO

Z pohledu vyhledávačů se zdá být rozumné uvádět v URL nejdůležitější klíčová slova.

  1. Klíčová slova v URL jsou zvýrazněna ve výsledcích hledání. To může být další signál pro návštěvníka, že má právě kliknout na daný odkaz.

    URL v SERPu v Google

  2. Pro vyhledávač je adresa stránky další informace, podle které určovat téma stránky.

Nějaký zázračný SEO efekt klíčovým slovům v adrese ale přisuzovat nelze. Adresa není pro návštěvníky tak důležitá jako obsah, aby vyhledávač stránky kvůli špatným adresám výrazně upozaďoval.

Složky/kategorie

Někdy bývají k vidění adresy znázorňující stromovou strukturu.

example.com/sekce/kategorie/clanek

Vytvářet hlubokou strukturu v adresách je značně risikové z toho důvodu, že se rozvržení stránky málokdy podaří navrhnout rovnou finálně.

Problém logicky vyvstane, když bude potřeba strukturu změnit. To bude znamenat:

  • buď změnu URL,
  • nebo vytvoření nekonsistence mezi tvarem adres a skutečnou strukturou.

Celé situaci se tak jde vyhnout jednou jedinou úrovní pro veškerý obsah. Tento systém používá například Wikipedie.

cs.wikipedia.org/wiki/HyperText_Markup_Language

Zbytečná slova

V ideálním případě by v URL nemělo být nic, co nenese hodnotnou informaci. Tedy se vyhnout různým identifikátorům, které do URL přidávají redakční systémy.

Pro web o pěti podstránkách je zbytečné mít adresy ve tvaru:

example.com/stranka/kontakt

Postačí prosté:

example.com/kontakt

Vycpávání klíčovými slovy

Vycpávání klíčovými slovy (anglicky Keyword stuffing) je nekalá SEO praktika, kdy se do adresy klíčové slovní spojení vloží hned několikrát.

example.com/klicove-slovo/klicove-slovo.html

Lze předpokládat, že rozumné vyhledávače nebudou mít důvod kvůli zopakování klíčových slov stránku upřednostnit. Naopak taková adresa může působit podezřele na lidské návštěvníky a vést tak nižší míře prokliku.

Česká diakritika v URL

Diakritika v URL na Wikipedii

Wikipedie dokazuje, že adresa stránky diakritiku (a dokonce i další netradiční znaky) obsahovat může. Mohou s tím ale být problémy, za které se lepší srozumitelnost a menší počet kolisí (např. koš vs. kos) adresy nemusí vyplatit – některé přísnější skripty ověřující URL s tím mohou mít problémy.

Automatický převodník textu na klikací odkaz tak může vzít znak s háčkem nebo čárkou jako konec URL a odkaz tím rozbít.

Osvědčené je používat pouze znaky a–z, 0–9 a pro oddělení slov spojovník -. Jde k tomu použít následující funkci, které dokáže takovou podobu URL automaticky vytvořit podle názvu stránky:

Předložky a slovní vata

Skripty zajišťující automatický převod názvu stránky na URL (řetězec adresy se někdy označuje jako slug) mohou obsahovat funkci pro odstraňování předložek, spojek a dalšího obsahu, co není klíčovým slovem. V angličtině potom ještě členů.

V češtině to kvůli skloňování značně snižuje čitelnost. Například z titulku:

Hledám fotografa s objektivem pro interier - Praha Palmovka

Může vzniknou slug ve tvaru:

hledam-fotografa-objektivem-interier-praha

Ideální je tedy tvořit URL ručně. U webů, kde obsah tvoří nepoučení lidé, jako třeba diskusní fórum, je ale takový postup značně komplikovaný. Nakonec může méně škody napáchat automatický převod než vložení důvěry do rukou návštěvníků.

Duplicitní adresy

Nikdy by nemělo být možné získat stejný obsah na více různých adresách. V případě, že na něco takového vyhledávač narazí, musí si jednu z adres vybrat a tu preferovat. Nešikovné je, když si vybere tu podobu, která nebyla zamýšlena.

U adres obsahující číselný identifikátor následovaný textovou omáčkou pro uživatele, může dojít ke komickým situacím, kdy je možné změnit text URL bez následného přesměrování.

Stránka example.com/5-kontakt tak může být dostupná na URL example.com/5-jsme-hlupaci. Řešením je používat přesměrování hlavičkou 301 na preferovaný tvar.

URL složené z číselných ID

V některých případech je prakticky nevyhnutelné mít v adresách identifikátory číselné či složené z písmen. Týká se to stránek s velkým množstvím obsahu – zpravidla tvořeným lidmi, po kterých lze těžko požadovat navrhnutí rozumných URL.

Příkladem je třeba YouTube s tvarem URL:

youtube.com/watch?v=-ecdH-HdLjA

Nebo Facebook:

facebook.com/jecas.cz/posts/896912130370504

Číselné identifikátory navíc řeší ještě jednu věc – případné kolise stejných tvarů URL vytvořené z nadpisů, které tak není vůbec třeba řešit.

Při nízkém počtu stránek se některým návštěvníkům může líbit, že se číselná adresa typu „example.com/1312“ snadno zapamatuje. Domnívám se ale, že stručná slovní adresa typu „example.com/css“ na tom bude ještě lépe.

Česky, nebo anglicky?

Google doporučuje, aby jazyk URL odpovídal jazyku, kterým je napsán obsah stránky.

U vícejazyčného webu to tedy znamená mít například pro stánku Kontakt adresy typu:

example.com/cs/kontakt
example.com/en/contact

U hloupějších redakčních systému to ale může být problém.

Odkazy jinam

To je všechno. Líbil se vám článek a chcete se dozvědět, až vyjde další?

Sledujte:

 

Připomínky mi pište do komentářů ↓

Oprava překlepů v URL

Dohledání a opravení rozbité adresy

Zejména automatické převaděče URL na HTML odkazy, ale i lidé dokáží pokazit tvar odkazu na webovou stránku.

Analysování a kontrola stránky

Nástroje pro kontrolu a analysování stránky

Užitečné nástroje pro analysování, kontrolování a prověřování webových stránek.

8 rad jak vybrat doménu

Jak vybrat vhodnou doménu?

Doporučený postup výběru ideálního názvu domény pro nový web.

Jednostránkový web

Jednostránkový web

Kdy vytvářet web o jediné stránce. Jaké jsou výhody a nevýhody.

Stránkování

Stránkování

Jak správně řešit stránkování na webové stránce.

Komentáře