Jak proběhl přechod vaszrak.cz na HTTPS
Příklad konkrétního webu, který přešel z nezabezpečeného HTTP na HTTPS.
Autorem článku je Tomáš Smetka, DiS. provozující web vaszrak.cz.
Minulý rok podpora vyhledávače Google vydala krátkou zprávu o zapojení tzv. SSL protokolu (web s https://
) do fulltextového vyhledávání. Na různých odborných diskusních fórech mnoho webmasterů řeší vliv SSL na pozice klíčových slov a problematiku přechodu na tento zabezpečený protokol.
- Přechod na HTTPS – souhrn poznatků při uvažování o HTTPS
V tomto článku uvedeme své praktické zkušenosti s převodem domény a obsahu www.vaszrak.cz, jež jsme realizovali na začátku listopadu 2014.
Zmíněné webové stránky budujeme od poloviny roku 2011, obsahují kvalitní nezkopírované napsané texty a zpětné organické relevantní odkazy z autoritativních a menších tématicky zaměřených webů. Od začátku jsme nikdy nepřistupovali na tzv. black hat SEO či jiné šedé praktiky, vždy jsme šli „čistou cestou“.
Problematika přechodu
Jak již bylo napsáno i na tomto webu, přechod na HTTPS není zcela jednoduchý a má svá úskalí. Je třeba vždy zvážit pro a proti.
Hlavním problémem při přechodu byl vyhledávač Seznam, který podle dostupných informací registroval web s https://
jako nový i v případě korektního přesměrování 1:1 se správnou hlavičkou. S přechodem u Google podle informací potíže nejsou, nový web na HTTPS se zobrazuje v organickém vyhledávání přibližně 3. den.
Přechod v praxi
Převod na nový web probíhal v několika fázích.
1. Nákup SSL a nasazení
Pro naše účely nám nejvíce vyhovoval nákup SSL certifikátu na www.ssls.cz, jelikož tento e-shop umožňuje možnost:
- výběr SNI certifikátu (osazení SSL pro více domén s jednou dedikovanou IP adresou),
- rychlou platbu online kartou,
- poměrně svižně odbornou technickou podporu.
Základní SSL stojí na tomto e-shopu necelých 100 Kč a pro naše testovací účely dostačující. Web hostujeme na hostingu Savana, který umožňuje instalaci přímo v administrativním rozhraní bez zásahu podpory. Postup nasazení SSL konkrétně na tomto hostingu rozepíšeme někdy příště.
2. Registrace nového webu s https://
v nástroji Google Webmaster Tools.
V druhém kroku jsme zanesli do tohoto nástroje pro webmastery web s https://
jako nový a starý vymazali (nelze spravovat domény s oběma protokoly současně). Bohužel, při registraci webu dočasně ztratíte data o vyhledávaných dotazech, pozice klíčových slov a jiných informací. Nová data se nám v nástroji začínala objevovat přibližně po 14 dnech od registrace. V souboru sitemap.xml
jsme generovali doménu již s https://
.
3. Změna odkazů na https://
V tomto kroku šlo o administrativu. Kontaktovali jsme naše partnery, kteří na web odkazovali a zažádali o změnu odkazu na HTTPS podobu. Pro ty, kteří přechod plánují, doporučuji vést seznam partnerů, popř. sledovat odkazy v Google Webmaster Tools.
U katalogů typu Firmy.cz, ZlateStranky.cz a pod. lze odkaz změnit v administraci. Je vhodné také pamatovat na sociální služby typu Facebook, Twitter apod.
4. Paralelní spuštění domény s http://
a https://
Jelikož jsme věděli o potížích při přechodu u vyhledávače Seznam, nenastavovali jsme záměrně přesměrování ihned, ale nechali doménu paralelně na http://
a https://
pro případ náhlého propadu návštěvnosti. Dále jsme také chtěli vědět, jak na tyto protokoly zareaguje Seznam a Google.
Fulltext Seznamu překvapivě zobrazoval na různá spojení web ve vyhledávání s https://
i http://
. Vyhledávač Google http://
ignoroval a téměř ihned zobrazil https://
. S největší pravděpodobností klade velký důraz na Google Webmaster Tools. Tento stav jsme nechali spuštěný 30 dní.
5. Nastavení přesměrování
Po uplynutí 30 dní jsme stránky přesměrovali na https://
v poměru 1:1 s hlavičkou 301 – Moved Permanently. U Seznamu se toto přesměrování neprojevilo u všech stránek dodnes (konec ledna 2015), zobrazuje stále některé stránky s http://
, některé s https://
.
Měření pozic ve vyhledávačích
Pro periodické – měsíční měření pozic ve vyhledávačích jsme použili nástroj SEMOR. Do textové části měřených podstránek nebylo nijak zasahováno, probíhaly pouze průběžné úpravy zdrojového kódu (minifikace JS, drobné změny) Výsledky jsou následující:
Datum měření | 1. 11. 14 | 1. 12. 14 | 1. 1. 15 |
---|---|---|---|
Klíčové slovo | Google.cz / Seznam.cz | ||
krátkozrakost | 28 / 9 | 28 / 10 | 22 / 7 |
dalekozrakost | 34 / 8 | 34 / 12 | 31 / 2 |
astigmatismus | 56 / 38 | 58 / 32 | 56 / 36 |
oční klinika plzeň | 7 / 16 | 5 / 17 | 5 / 8 |
oční klinika praha | 22 / 20 | 25 / 22 | 25 / 17 |
oční klinika brno | 20 / 19 | 23 / 17 | 22 / 17 |
oční klinika ostrava | 10 / 17 | 10 / 18 | 11 / 8 |
oční klinika zlín | 9 / 10 | 8 / 11 | 7 / 10 |
operace očí praha | 30 / 17 | 22 / 55 | 30 / 48 |
lasik | 60+ / 40 | 60+ / 42 | 60+ / 40 |
femtolasik | 6 / 1 | 7 / 1 | 8 / 1 |
relex smile | 6 / 4 | 7 / 2 | 9 / 2 |
ocni klinika | 46 / 20 | 40 / 21 | 36 / 23 |
Klíčová slova byla vybrána z konkurenčních důvodů pouze obecná.
Z měřených hodnot lze vyvodit, že přechod na HTTPS nijak závratně pozice a ve výsledku i návštěvnost nemění. Níže přikládáme návštěvnost z Google i Seznam z testovaného období.
Pro srovnání graf za stejné období předešlého roku.
Technické potíže
Bohužel Seznam (resp. jeho screenshotovací robot) dodnes nezobrazuje náhled webových stránek. Tento problém budeme konzultovat s technickým oddělení Fulltextu. Dalším problémem vyhledávacího robota je pomalá indexace nového obsahu. Doporučuji např. při vydání článku či update textu přidat odkaz ručně pomocí formuláře přidat URL.
Aktualizace ke dni 7. 10. 2015
Seznam.cz vydal na svém blogu článek s doporučením nasadit https rotokol až na začátek roku 2016. Toto doporučení potvrzuji, na testovaných webových stránkách došlo k propadu návštěv z fulltextu Seznam.cz. Níže přikládám vývoj návštěvnost od nasazení Google Analytics k dnešnímu dni.
Vývoj budu nadále sledovat, ke konci tohoto roku bude článek aktualizován o nový graf.
Komentáře