Jak řešit nápovědu na webu

Ideální stav webové aplikace je takový, že uživatel dobře pochopí a najde všechny funkce, které potřebuje.

U aplikací, které jsou funkčně hodně bohaté, je ale prakticky nemožné skloubit dva požadavky:

  1. mít funkce webu pochopitelné,
  2. nezahltit návštěvníka informacemi

Nevnucovat nápovědu

Většina návštěvníků si web raději osahá vlastním způsobem, než aby četli nápovědu. Dalším faktem je, že v momentě, kdy se člověk na webu ještě ani nerozkoukal, mu nápověda příliš nepomůže.

Interaktivní průvodce

Lepším způsobem může být průvodce, který v živé HTML stránce zvýrazní a popíše funkci jednotlivých bloků.

Živý tutoriál

Problém takového řešení je ale zase v tom, že každý uživatel bude mít individuální potřebu ve vysvětlování různých částí, takže jeden universální tutoriál nebude ideální.

Tipy na základě akce

Asi nejlepší způsob je servírovat jednotlivé nápovědy nenásilně na základě uživatelských akcí.

V nejjednodušší podobě k tomu jde použít popisky po najetí myší. Na této ukázce je kromě vysvětlení funkce tlačítka zobrazena i jeho klávesová zkratka.

Zobrazení popisku po najetí

Znáte nějaký web, kde je nápověda dobře řešena? Podělte se prosím o odkaz v komentářích.

To je všechno. Líbil se vám článek a chcete se dozvědět, až vyjde další?

Sledujte:

 

Připomínky mi pište do komentářů ↓

Skloňování v CSS

„Programování“ v HTML a CSS

I bez úprav logiky serverového skriptu lze lecčeho dosáhnout samotným CSS.

Oprava překlepů v URL

Dohledání a opravení rozbité adresy

Zejména automatické převaděče URL na HTML odkazy, ale i lidé dokáží pokazit tvar odkazu na webovou stránku.

Pročištění HTML kódu

Pročištění a opravení „prasáckého“ HTML

Jak z WYSIWYG editorů (jako třeba Word, starší TinyMCE/CKEditor) vytvořit rozumný a sémantický HTML kód.

Zpřehlednění stromových diskusí

Řešení nepřehledných stromových diskusí

Je-li na webu stromová diskuse s hodně příspěvky, může být pro diskutující obtížné udržet přehled, co četli a co ne.

Komentáře