Jak na mobilní (responsivní) web
Jak a proč vytvářet mobilní versi webu – responsive web.
Jelikož různí návštěvníci používají různá zařízení, jedna jediná varianta často není universálně použitelná.
Proč mobilní web?
Rozlišení a uhlopříčka
Pokud si srovnáme typický chytrý telefon s uhlopříčkou kolem 4 palců s FullHD monitorem o uhlopříčce například 24 palců (nebo třeba FullHD televisí s uhlopříčkou ještě násobnou), je vidět značný nepoměr. (I při zohlednění běžné vzdálenost, ze které člověk dané zařízení očima čte/prohlíží.)
Datová náročnost
Ještě pořád jsou mobilní připojení typicky pomalejší a uživatelé často limitováni datovým přenosem (FUP). Mobilní web může být proto prospěšný.
Jiné potřeby
Nakonec může člověk po webu při prohlížení z mobilního telefonu chtít o trochu něco jiného než z běžného počítače.
Příklady
- Web nabízející obsah ke stažení, který na mobilu nebude moc platný (např. titulky k seriálům).
- Webová stránka restaurace: Na PC si typicky budu v prvé řadě chtít prohlédnout, jak to tam vypadá, na mobilu mě bude hlavně zajímat, jak se tam dostanu a mají-li otevřeno.
Způsoby řešení
V zásadě existují dva způsoby:
- Jeden web pro desktop, jeden web pro mobily.
- Jen jeden web s detekcí desktopu/mobilu a drobnými úpravami.
- Kombinace.
Dva různé weby
K běžnému (desktopovému) webu se vytvoří další web pro mobily. Obvykle běží na m.example.com
subdoméně nebo se provádí detekce prohlížeče a podle toho se nabídne příslušný obsah.
Detekce
Detekovat mobilní prohlížeč lze hledáním řetězce mobile
v HTTP hlavičce user-agent
, v PHP to může vypadat následovně.
if (stripos($_SERVER["HTTP_USER_AGENT"], "mobile") !== false) {
$isMobile = true;
// mobilní prohlížeč
}
else {
$isMobile = false;
// běžný prohlížeč
}
Po detekci mobilu se může rovnou přesměrovat na m.example.com
, rovnou zobrazit na stejné URL mobilní versi — nebo mobilní versi jen nabídnout.
Jeden web a „Media Queries“
Pro jednodušší úpravu čistě pomocí CSS si lze vystačit s tzv. Media Queries. Oč jde? K běžnému CSS pro desktop se přidají speciální podmínky, které zajistí, že se další pravidla zlepšující zobrazení u mobilních zařízení aplikují jen za určitých podmínek – typicky šířky okna prohlížeče (viewportu).
Šířku, při které se web přeskládá (tzv. breakpointy), není příliš vhodné volit ve stylu „tohle je pro mobil/tablet/PC“. Lepší je si web pomalu zmenšovat a nový breakpoint vytvořit vždy, když se stránka přestane ideálně zobrazovat.
@media screen and (max-width: 480px) {
/* pravidla se aplikují jen při šířce do 480 px */
}
Nevýhoda tohoto řešení je, že nefunguje u Explorerů starších než 9 (lze řešit doskriptováním v JS).
Kromě Media Queries je nutné správně nastavit <meta>
značku viewport
v hlavičce stránky.
<meta name="viewport" content="width=device-width, initial-scale=1">
Mobile first
Opačným postupem je vytvořit nejprve základní mobilní vzhled a pomocí Media Queries jej rozšířit pro větší zařízení.
Výhodné na tom je, že i velmi starý prohlížeč může dostat alespoň základní jednoduché CSS, což může být lepší, než když dostane komplikovaný plný layout, který se potom v něm rozpadne.
Kombinace postupů
Jelikož samotné CSS není všemocné a dva různé weby komplikují správu, je možné obě řešení zkombinovat.
- Pokud se nějaké větší části nemají na mobilu zobrazovat, ušetříme datový přenost náhradou
obsah {display: none}
za obalení daného bloku podmínkou „$isMobile
“ na straně serveru. - Podobně různé reklamy nebo třeba lightbox skripty a další na mobilech zbytečná data.
- Obrázky ve vysokém rozlišení nemá smysl zobrazovat, rozumnější nejspíš bude místo nich zobrazit zmenšeninu.
Testování a ladění
Prohlížeče v mobilních zařízeních se hodně blíží „velkým“ prohlížečům, proto běžně stačí si na desktopu zmenšit okno (Media Queries fungují od IE 9). Více informací je zde.
Úskalí a risika responsivních webů
Jako hlavní risiko vidím vytvoření jisté nekonsistence. Návštěvník si zvykne na desktopovou versi dané stránky a po připojení z mobilu je na jednou skoro na jiném webu.
Vždy je proto dobré se zamyslet, zda přeskládáním stránky pro jiné zařízení návštěvníka příliš nezmateme. Lépe řečeno, zda lepší přeskládání převáží nad neohrabaném – ale povědomém – zobrazení.
Více o tom na diskusi.
Komentáře