8 rad, jak vybrat doménu

Vlastní doména

Zobrazení názvu domény v prohlížeči

Web je (většinou) možné provozovat na vlastní placené doméně druhého řádu (example.com) nebo na doméně řádu třetího (neco.example.com), která patří někomu jinému (provozovateli freehostingu apod.).

Ideální je si rovnou koupit doménu druhého řádu. Nehrozí potom risiko, že služba nabízející doménu zdarma skončí a s tím i adresa celého webu.

Zatímco přesunout web z freehostingu na placený hosting není výraznější problém, změna domény již zavedeného webu je vždy nepříjemná. Zvlášť potom, když ze staré adresy není možné přesměrovávat na novou (případ, kdy poskytovatel free domény 3. řádu zanikne).

Volba koncovky

  1. Pokud je web pro české prostředí, ideální je vybrat koncovku CZ (analogicky pro jiné země).
  2. Pokud pro zahraničí, potom volit koncovku COM.

Důvod je prostý. Část lidí bude automaticky psát .cz i u domény, kterou jim nadiktujete s koncovkou jinou.

Délka domény

Dobré je vymyslet název spíš kratší než delší. Má to různé výhody:

  • kratší název se lépe zapamatuje,
  • snáze vyťuká do adresního řádku,
  • lépe se vejde na propagační materiály,
  • ve výsledcích hledání bude více prostoru na URL konkrétní stránky.

Doména s pomlčkou

Pomlčka (správně tedy spojovník) je spíš na obtíž. Hůře se diktuje a zapamatovává. Teoreticky by spojovník mohl pomoci u názvů, které prostým složením mohou tvořit jiná (nechtěná) slova.

Otázka je, zda raději nevymyslet lepší název.

Ať už se zvolí doména s pomlčkou nebo bez pomlčky, je dobré koupit oboje varianty, aby někdo nemohl na naší doméně parasitovat přídáním/odebráním spojovníku.

Znaky a čísla v doméně

Z dalších znaků je dobré se vyvarovat těm, co při diktování působí nejednoznačně, v češtině třeba písmeno W.

Kapitola sama pro sebe je potom užívání anglických výrazů v českých doménách. Či dokonce ještě používání čísel, což může snadno doménu učinit prakticky nenadiktovatelnou.

Ideální je, když lze název v daném jazyce snadno vyslovit bez nejasností.

Volné adresy na Facebooku a X

Při volbě domény je dále vhodné zjistit, jestli je shodný název volný jako účet na X nebo stránka na Facebooku. Případně na nějaké jiné službě, na které by naše doména chtěla působit.

Pro projekty zaměřené na vývojáře to může být i např. GitHub.

Vliv názvu domény na SEO

Vyhledávače by neměly mít důvod název domény moc řešit. Jako důvod pro nacpání klíčových slov do domény se dříve uváděla situace, kdy se automatickým vytvořením odkazu dostanou klíčová slova domény do textu odkazu. Divil bych se, kdyby dnešní vyhledávače byly tak hloupé a neuměly to rozeznat.

Nicméně tvar a podoba domény na počet prokliků z výsledků hledání vliv mít může. Přece jenom se relativně výrazně u výsledků objevuje a hledané slovo může být zvýrazněné i v názvu domény.

Seznam

Výsledek hledání na Seznamu

Google

Výsledek hledání na Googlu

S WWW, nebo bez?

Když už je doména vybrána a zakoupena, je třeba zvolit, zda preferovat variantu s třemi W na začátku. Nebo raději zvolit tvar bez „www“ — v každém případě je vhodné na vybraný tvar ten druhý přesměrovat.

Který tvar zvolit mi přijde dost jedno. Důležité je, aby fungovaly obě varianty. Domnívám se, že funkčnost obou variant je důležitější než přesměrování – pro vyhledávače by neměl být případně problém zjistit, že na example.com a www.example.com je stejný obsah a duplicita by neměla hrozit.

Některé poučky praví, že podoba s www je výhodná tím, že se ve všelijakých diskusních systémech sama převede na klikací odkaz. Problém je, že ve skutečnosti uživatelé adresy:

  • kopírují z adresního řádku prohlížeče (takže se tam dostane i http://, což zpravidla rozkliká i doménu bez www),
  • píší, jak je napadne (web preferující www klidně napíší bez www a obráceně).

Výhoda domény bez www je potom jasná – je kratší.

Výhody www

Na druhou stranu, pokud provozujete větší projekt nebo předpokládáte postupné navyšování návštěvnosti, obvykle se doporučuje používat variantu s „www“.

Apex (tzv. „naked“, zkátka bez „www“) doména standardně nepodporuje CNAME záznam, což znesnadňuje flexibilní směrování provozu a využití různých CDN či load balancerů. Někteří DNS provozovatelé nabízejí nestandardní záznamy (ALIAS / ANAME / CNAME flattening), ale ty nemusí být dostupné všude.

Také z pohledu cookies je doména s www jednodušší pro oddělení statických subdomén (např. static.example.com), aniž by se na ně přenášely nadbytečné cookies, které zpomalují načítání. Používáním www.example.com si tak můžete ušetřit komplikace v okamžiku, kdy se web rozroste do více subdomén.

V každém případě je ale nejdůležitější, aby obě varianty (s www i bez) fungovaly a jedna z nich přesměrovávala na druhou. Jen tak zajistíte uživatelský komfort a vyhnete se případným problémům se SEO.

Statisticky většina hodně velkých webů používá www na začátku.

Z top 10 je jediná výjimka sociální síť X (dříve Twitter).

Odkazy jinam

  • Naminum.com – na základě obecného slova vygeneruje jeho různé varianty a snadno ověří jejich dostupnost
  • Webtrh: Předpony pro domény – použití předpony, když je všechno obsazené

To je všechno. Líbil se vám článek a chcete se dozvědět, až vyjde další?

Sledujte:

 

Připomínky mi pište do komentářů ↓

Oprava překlepů v URL

Dohledání a opravení rozbité adresy

Zejména automatické převaděče URL na HTML odkazy, ale i lidé dokáží pokazit tvar odkazu na webovou stránku.

Analysování a kontrola stránky

Nástroje pro kontrolu a analysování stránky

Užitečné nástroje pro analysování, kontrolování a prověřování webových stránek.

Jednostránkový web

Jednostránkový web

Kdy vytvářet web o jediné stránce. Jaké jsou výhody a nevýhody.

Stránkování

Stránkování

Jak správně řešit stránkování na webové stránce.

Výběr jazyku stránky

Výběr jazyku stránky

Jak vytvořit vícejazyčný web s ohledem na uživatele i vyhledávače.

Komentáře