Nová Google reCAPTCHA
Google vytvořil novou podobu nástroje chránícího před roboty reCAPTCHA.
U rozšířených systémů je poměrně složité se bránit proti spamu. Jednoduché ochrany vyžadující JavaScript nebo řešení typu vytvoření speciálního lákavého políčka, které uživatel nesmí vyplnit, ale robot se nachytá, sice u méně významných webů fungují poměrně spolehlivě.
U větších služeb, kde se už vyplatí hromadný útok, je ale taková ochrana nedostatečná. Proto se zpravidla používají různé obrázky obsahující slova nebo čísla a je vyžadováno, aby je uživatel rozluštil – tzv. obrázková CAPTCHA.
S tou ale mají postupem času větší problém uživatelé než roboti.
No CAPTCHA reCAPTCHA
Google se nyní pokusil vytvořit řešení, které by mělo dokázat ověřit, že člověk není robot, pomocí kliknutí do políčka Nejsem robot.
Použití na stránce
-
Správce webu si do reCAPTCHA systému přidá svou doménu, čímž získá veřejný klíč stránky (Site key) a tajný klíč (Secret key).
-
Google reCAPTCHA: Register a new site
-
-
Na stránku se připojí skript od Google:
<script src='https://www.google.com/recaptcha/api.js'></script>
-
Na požadovaném místě formuláře se vykreslí políčko pro ověření.
<div class="g-recaptcha" data-sitekey="klíč stránky"></div>
-
Při ověření, že člověk není robot, se vyplní formulářový prvek
g-recaptcha-response
, který se následně běžným odesláním formuláře odešle na server. -
Na straně serveru se při zpracování zavolá stránka, které se přidá tajný klíč (Secret key) a hodnota políčka
g-recaptcha-response
.https://www.google.com/recaptcha/api/siteverify?secret=tajný klíč&response=obsah políčka
Výsledkem je potom objekt v JSONu se stavem ověření (více v dokumentaci).
{ "success": true|false, "error-codes": [...] // optional }
Na základě toho ve své aplikaci určíme, jestli se jedná o robota nebo ne.
Jak to funguje
Celé rozhodování robot/uživatel funguje na základě sledování chování uživatele na stránce. Pomocí JavaScriptu je možné získat spoustu informací o prohlížeči, rozlišení a podobně, navíc potom sledovat každý pohyb myši nebo mačkání kláves.
Kromě toho může Google použít informace, co o daném návštěvníkovi má z jiných svých služeb.
Skript od Google tedy šmíruje uživatele a při kliknutí na Nejsem robot tato data pošle k ověření na svůj server. Odpověď ze serveru Google se přidá do formuláře na stránce, z něho se odešle na server dané aplikace, odkud se pošle na server Google k ověření.
Možná úskalí
-
Jako vždy – vložením cizího skriptu získává jeho majitel nad stránkou obrovskou moc.
-
Uživatelé přihlášení ke svému Google účtu budou na webu používající reCAPTCHA ochranu automaticky identifikovatelní (podobně jako tomu je u Facebooku a jeho Like boxů a tlačítek).
-
Při nerozpoznání uživatele se stále zobrazí nečitelná změť znaků.
Proto by nasazení reCAPTCHA mělo nastat až v případě, kdy selžou pro uživatele přívětivější metody.
-
Spolehlivost ochrany před roboty na základě monitorování chování na stránce je diskutabilní. Je nejspíš jen otázkou času, kdy se roboti dokáží při vyplňování chovat více „jako člověk“ než živí návštěvníci.
Mobilní zařízení
Na mobilních zařízeních není možné monitorovat pohyby kursorem, takže zde opisování textu nahrazuje určování zvířat.
Komentáře