Testování webů na mobilech

Problém vývoje responsivních webů je v tom, že cílové publikum tvoří obrovsky rozmanitá skupina zařízení.

Doby „optimalisováno pro 15" monitor a rozlišení 800 × 600“ už jsou nenávratně pryč. Web se musí dobře zobrazovat na tisících různých rozlišeních a fungovat na značně rozličných zařízeních.

V možnostech běžného vývojáře potom nejspíš není zakoupit si stovky různých zařízení pro testování.

Testování na desktopu

Vzhledem k tomu, že mobilní prohlížeče se vykreslovacím jádrem téměř neliší od velkých prohlížečů, dost slušně jde pro mobily ladit na desktopu.

Device Mode

Prohlížeč Chrome disponuje ve vývojářských nástrojích režimem pro simulaci různých zařízení.

Tato funkce se nazývá Device Mode a je dostupná po otevření DevTools (klávesová zkratka F12) zkratkou Ctrl + Shift + M nebo po kliknutí na ikonku telefonu.

Device Mode

Po zapnutí se stránka zobrazí s řadou ovládacích prvků, které slouží pro simulaci různých přístrojů:

Device Mode

  • Device – umožňuje ze seznamu vybrat konkrétní model. To zajistí příslušné nastavení rozměrů obrazovky a hustotu pixelů.

    Vybírat z nabídky telefonu konkrétní modely se hodí k tomu, že se podle toho nastaví hlavička user-agent. Pokud stránka používá serverovou detekci na základě user-agenta, výsledek v simulátoru bude odpovídat realitě při použití zmíněného zařízení.

  • Orientace – někteří lidé používají svá zařízení na šířku (landscape) i na výšku (portrait).

  • Screen – změna velikosti viewportu (prostoru, kde se může vykreslovat obsah stránky). Tažením za okraje si lze s velikostí hrát nebo jde přesně zadat v pixelech.

    Kliknutím na ikonu vlevo od zaškrtávátka Screen jde zapnout visualisaci @media pravidel.

    Spolu s nastavováním velikosti stránky se hodí i možnost Zoom to fit. Pokud se web testuje na zařízení s malou obrazovkou, jde díky tomu dostat zmenšeninu ve vyšším rozlišení.

  • Pixel ratio – hodnota vpravo od rozměrů značí poměr HW a SW pixelů.

    Pixel ratio

    Prohlížeče mobilů obvykle mají nějaký poměr mezi HW pixely a SW pixely. Zpravidla nebývá 1:1.

    Tedy telefon s rozlišením 1080 × 1920 (FullHD) zobrazí stránku třeba v třetinovém rozlišení 360 × 640. Device pixel ratio je potom rovno hodnotě 3.

    Děje se to kvůli tomu, že pixel na telefonu může být tak malý, že by stránka zobrazená v poměru 1:1 byla nečitelná.

Rychlost připojení

U mobilních zařízení se může někdy stát, že jsou připojena k internetu velmi špatným způsobem. Na řadě míst není kvalita signálu dobrá, takže se připojení vyznačuje:

  1. Pomalou přenosovou rychlostí (dlouho trvá, než se něco stáhne).
  2. Pomalou odezvou (dlouho trvá, než se něco začne stahovat).

Naštěstí rychlost a odezvu připojení jde ve vývojářských nástrojích ručně nastavit.

Nastavení rychlosti připojení

Poznámka: Občas se stane, že člověk zapomene omezenou rychlost vypnout a potom se diví, proč se běžné stránky mimo režim testování pomalu načítají.

Výkon zařízení

Asi nejhůře se bez skutečného zařízení testuje výkon celého webu. Průměrný desktop bude typicky mnohem rychlejší než prastarý telefon.

Problémy s výkonem se ale běžných obsahových webů tolik netýkají.

Největší brzdou obvykle bývají efekty navázané na scrollování jako paralax efekty, fixní prvky a podobné věci, které nutí prohlížeč překreslovat velkou plochu obrazovky.

Ačkoliv jde výkon (počet FPS) v prohlížeči měřit, při tvorbě her nebo visuálně náročných animací se ale reálné zařízení docela hodí.

Vzdálené testování

Kromě simulování různých zařízení v nástrojích Chromu existují služby nabízející vzdálené připojení ke skutečným fysickým zařízením (100% věrnost) nebo emulátorům.

Browserstack

Asi nejpopulárnější je Browserstack. Jedná se o placenou službu s omezenou trial versí zdarma (časem a dostupnými zařízeními).

Kromě testování různých mobilních platforem a prohlížečů umí i desktopové OS/prohlížeče.

  • Browserstack – vzdálené testování v různých prohlížečích

Localhost na mobilu

Při lokálním vývoji na PC se může hodit podívat na výsledek i na mobilu.

Nejsnazší je připojit počítač i mobil ke stejné Wi-Fi, zjistit IP adresu počítače v rámci sítě a zadat ji do mobilu:

Zjištění IP adresy

Pokud vývoj na PC běží na adrese localhost:3000, stačí v tomto případě na mobilu přejít na 192.168.8.102:3000.

Je potřeba smartphone?

Z možností, kterými disponují vývojářské nástroje nebo vzdálené testování, se skoro může zdát, že mít skutečný smartphone nemusí být nutné.

Na jednu stranu je to pravda, lepší ale bývá si alespoň pro představu web na mobilu osahat.

Způsob ovládání prsty se od používání přesného kursoru myši značně liší.

Související

To je všechno. Líbil se vám článek a chcete se dozvědět, až vyjde další?

Sledujte:

 

Připomínky mi pište do komentářů ↓

Meta tag viewport

Značka <meta name=viewport>

K čemu používat <meta> tag name=viewport.

Automatické zoomování inputů na iOS

Automatické zoomování inputů na iOS

Jak se vypořádat s automatickým přibližováním stránky u formulářových prvků na iPhonech.

Prohlížeč Blisk a testování responsivních webů

Blisk – testování responsivních webů

Blisk prohlížeč vypadá jako Chrome, ale má šikovné nástroje pro testování responsivních webů.

Poskakování stránky

Poskakování stránky

Proč vadí poskakování stránky během načítání a jak se ho zbavit.

Změna barvy lišty v mobilních prohlížečích

Barva horní lišty v mobilním prohlížeči

Jak obarvit záhlaví mobilního prohlížeče, aby ladilo se stránkou.

Komentáře