Oprava chyb použitelnosti v mobilních zařízeních
Google informuje o chybách v použitelnosti u mobilních zařízeních. Jak je opravit?
Pokud je daná stránka připojena v Google Webmasters Tool, je možné se setkat s e-mailem upozorňujícím na chyby použitelnosti v mobilních zařízení.
Google si dlouhodobě hraje se znázorněním, že je stránka optimalisována pro mobily, při hledání z dotykových zařízení s malou obrazovkou.
Počty přístupů z mobilních zařízení meziročně rostou a Google naznačuje, že stránky přizpůsobené mobilům budou lépe hodnoceny ve výsledcích vyhledávání.
Chyby na těchto stránkách významně ovlivňují možnost zobrazení vašeho webu v mobilních zařízeních. Vyhledávání Google tyto stránky nebude považovat za vhodné pro mobilní zařízení, což bude mít vliv na jejich pořadí ve výsledcích vyhledávání z chytrých telefonů.
Zpráva z GWT
Vytvořit použitelnou mobilní podobu stránek tak většinou dává smysl.
Jak chyby odstranit?
V e-mailu z Google nástroje pro webmastery je odkaz pro zobrazení chyb, které by bylo dobré opravit.
Obecně stačí vycházet ze zásad tvorby responsivního webu.
- Responsivní design webu – kompletní průvodce postupem tvorby responsivního webu
Nejčastější chyby
Mezi nejčastější chyby v použitelnosti patří následující.
Není nakonfigurován viewport
Tuto chybu způsobuje absence značky <meta name="viewport">
. Bez její přítomnosti mobilní prohlížeče předstírají větší velikost než mají, aby následně stránku zmenšily, takže je bez přiblížení špatně čitelná.
Řešení je přidat do hlavičky:
<meta name="viewport" content="width=device-width,initial-scale=1">
Malá velikost písma
Tento problém může být vyvolán nenastavením viewportu, protože se stránka nezobrazí v měřítku 1:1, ale bude zmenšená. Po přidání <meta name="viewport">
tedy možná zmizí.
Přetrvá-li i nadále, je potřeba nastavit větší písmo (font-size
). Vhodný postup je i základní velikost písma vůbec nenastavovat a ponechat výchozí, kterou má prohlížeč (obvykle 16 pixelů).
Dotykové prvky jsou moc blízko
Má-li se web dobře ovládat prsty prostřednictvím dotykové obrazovky, je zapotřebí dodržet dvě podmínky:
- Zajistit dostatečně velkou plochu ovládacích prvků, aby se do nich dalo prstem trefit.
- Mezi malými tlačítky/odkazy alespoň vytvořit rozestup, aby uživatel omylem neaktivoval jiné tlačítko, než které chtěl.
Google uvádí doporučení, že ovládací prvek by měl být velký alespoň 48 × 48 pixelů (cca 7 × 7 milimetrů ve skutečnosti), aby šel snadno trefit průměrně velkým prstem.
U některých méně důležitých ovládacích prvků stačí rozměry menší, v tom případě by ale mělo být mezi nimi větší horisontální a vertikální odsazení. Google tento odstup stanovuje na 32 pixelů (5 mm) oběma směry.
Velikost obsahu není přizpůsobena viewportu
I přes přidání <meta name="viewport">
se nemusí použitelnost stránky moc zlepšit v případě, že její elementy mají nastaveny velkou fixní šířku. V takovém případě se zkrátka nevejdou na displej a bude nutné se po stránce vodorovně posouvat.
Ideální je vícesloupcové rozvržení stránky vytvářet v procentech a pouze omezit maximální šířku celého obalu, aby web nebyl na velkých monitorech příliš roztažený.
Při šířce, kdy už jsou jednotlivé sloupce příliš úzké, přichází do hry pravidlo @media
, které umožňuje aplikovat určitá CSS pravidla pouze při stanovených rozměrech stránky.
V závislosti na šířce se tak obvykle počet sloupců snižuje a obsah se dostává pod sebe.
Nechtěně zvětšit šířku mohou i prvky jako obrázky, videa, rámy nebo tabulky, ale i to se dá vyřešit.
Test použitelnosti v mobilech
Otestovat, zda stránka vyhovuje některým pravidlům Google jde na následující stránce:
Pokud ji Google shledá jako vhodnou pro mobily, mělo by se zobrazit něco jako:
Výsledek je nutné brát s reservou. Jedná se o vyhovění formálním pravidlům, která je možné strojově ověřovat. Skutečně dobrou použitelnost pro návštěvníky kladný výsledek tedy negarantuje.
Odkazy jinam
- Google Developers: Web Fundamentals – příručka „nejlepších postupů“, jak vytvářet moderní web
Komentáře