Oprava chyb použitelnosti v mobilních zařízeních

Pokud je daná stránka připojena v Google Webmasters Tool, je možné se setkat s e-mailem upozorňujícím na chyby použitelnosti v mobilních zařízení.

E-mail upozorňující na chyby

Google si dlouhodobě hraje se znázorněním, že je stránka optimalisována pro mobily, při hledání z dotykových zařízení s malou obrazovkou.

Počty přístupů z mobilních zařízení meziročně rostou a Google naznačuje, že stránky přizpůsobené mobilům budou lépe hodnoceny ve výsledcích vyhledávání.

Chyby na těchto stránkách významně ovlivňují možnost zobrazení vašeho webu v mobilních zařízeních. Vyhledávání Google tyto stránky nebude považovat za vhodné pro mobilní zařízení, což bude mít vliv na jejich pořadí ve výsledcích vyhledávání z chytrých telefonů.

Zpráva z GWT

Vytvořit použitelnou mobilní podobu stránek tak většinou dává smysl.

Jak chyby odstranit?

V e-mailu z Google nástroje pro webmastery je odkaz pro zobrazení chyb, které by bylo dobré opravit.

Prohlédnutí chyb

Obecně stačí vycházet ze zásad tvorby responsivního webu.

Nejčastější chyby

Mezi nejčastější chyby v použitelnosti patří následující.

Není nakonfigurován viewport

Tuto chybu způsobuje absence značky <meta name="viewport">. Bez její přítomnosti mobilní prohlížeče předstírají větší velikost než mají, aby následně stránku zmenšily, takže je bez přiblížení špatně čitelná.

Řešení je přidat do hlavičky:

<meta name="viewport" content="width=device-width,initial-scale=1">

Malá velikost písma

Tento problém může být vyvolán nenastavením viewportu, protože se stránka nezobrazí v měřítku 1:1, ale bude zmenšená. Po přidání <meta name="viewport"> tedy možná zmizí.

Přetrvá-li i nadále, je potřeba nastavit větší písmo (font-size). Vhodný postup je i základní velikost písma vůbec nenastavovat a ponechat výchozí, kterou má prohlížeč (obvykle 16 pixelů).

Dotykové prvky jsou moc blízko

Má-li se web dobře ovládat prsty prostřednictvím dotykové obrazovky, je zapotřebí dodržet dvě podmínky:

  1. Zajistit dostatečně velkou plochu ovládacích prvků, aby se do nich dalo prstem trefit.
  2. Mezi malými tlačítky/odkazy alespoň vytvořit rozestup, aby uživatel omylem neaktivoval jiné tlačítko, než které chtěl.

Google uvádí doporučení, že ovládací prvek by měl být velký alespoň 48 × 48 pixelů (cca 7 × 7 milimetrů ve skutečnosti), aby šel snadno trefit průměrně velkým prstem.

U některých méně důležitých ovládacích prvků stačí rozměry menší, v tom případě by ale mělo být mezi nimi větší horisontální a vertikální odsazení. Google tento odstup stanovuje na 32 pixelů (5 mm) oběma směry.

Velikost obsahu není přizpůsobena viewportu

I přes přidání <meta name="viewport"> se nemusí použitelnost stránky moc zlepšit v případě, že její elementy mají nastaveny velkou fixní šířku. V takovém případě se zkrátka nevejdou na displej a bude nutné se po stránce vodorovně posouvat.

Ideální je vícesloupcové rozvržení stránky vytvářet v procentech a pouze omezit maximální šířku celého obalu, aby web nebyl na velkých monitorech příliš roztažený.

Při šířce, kdy už jsou jednotlivé sloupce příliš úzké, přichází do hry pravidlo @media, které umožňuje aplikovat určitá CSS pravidla pouze při stanovených rozměrech stránky.

V závislosti na šířce se tak obvykle počet sloupců snižuje a obsah se dostává pod sebe.

Nechtěně zvětšit šířku mohou i prvky jako obrázky, videa, rámy nebo tabulky, ale i to se dá vyřešit.

Test použitelnosti v mobilech

Otestovat, zda stránka vyhovuje některým pravidlům Google jde na následující stránce:

Mobile-Friendly Test

Pokud ji Google shledá jako vhodnou pro mobily, mělo by se zobrazit něco jako:

Výsledek testu

Výsledek je nutné brát s reservou. Jedná se o vyhovění formálním pravidlům, která je možné strojově ověřovat. Skutečně dobrou použitelnost pro návštěvníky kladný výsledek tedy negarantuje.

Odkazy jinam

  • Google Developers: Web Fundamentals – příručka „nejlepších postupů“, jak vytvářet moderní web

To je všechno. Líbil se vám článek a chcete se dozvědět, až vyjde další?

Sledujte:

 

Připomínky mi pište do komentářů ↓

Google označí mobile-friendly stránky

Google označí stránky vhodné pro mobil

Ve výsledcích hledání na Google se objeví informace, že je stránka přizpůsobena pro mobilní zařízení.

Stránkování

Stránkování

Jak správně řešit stránkování na webové stránce.

Mobilní web na subdoméně

Mobilní web na subdoméně

Má smysl mít mobilní web na zvláštní adrese m.example.com?

Vyloučení vlastních návštěv v Google Analytics

Odstranění vlastních návštěv v Google Analytics

Jak v Google Analytics vyloučit ze statistik svých webů vlastní návštěvy.

Přidání URL do Seznamu a Google

Jak přidat stránku na Seznam a Google

Adresy, na kterých lze dát vyhledávačům vědět o svém novém webu.

Komentáře